Femmerotica – Den nya trenden

Femmerotica – Den nya trenden

Femmerotica- en kvinnligare erotik är på väg

Den nya erotikkunden vet vad hon vill ha, och hon är kräsen.

Hon väljer bland designade dildos och porrfilmer specialskrivna för kvinnor, och köper sina produkter i en butik med feminin regi.

Femmerotican är här, och med den en ny, stark kundgrupp som redan börjat påverka den traditionella porrbranschen.

Penisar börjar bli passé. De naturtrogna, beiga och ådriga lemmarna i plast faller som bowlingkäglor från sexleksakshyllorna; bortknuffade av ”den nya generationen vibratorer”.

Tystgående, diskreta och väldesignade klättrar de på försäljningslistorna, för den nya kvinnliga erotiken börjar sätta sina spår.

”Femmerotican” som fenomenet har kallats, är på frammarsch. Inte minst bland vibratorerna, som idag mer liknar små, läckra, stiliserade mobiltelefoner eller färgmatchande tillbehör till en iMac.

I alla fall antyder de inte längre lika visuellt, att en kvinna använder vibrator för att hon saknar en ”riktig karl”, och vill komma så nära originalet som möjligt, med hårig pung och allt.

Den nya, kvinnliga erotikkunden sägs också av branschen vara en smula nyktrare i sina köp.

I motsats till manliga kunder, som är mer benägna att ryckas med av sexuell shoppingyra, så är hon praktiskt och funktionsmedveten. Hon granskar varorna kritiskt, klämmer på dem med samma husmodersförnuft som hon klämmer tomater på Konsum.

Hennes ökade ekonomiska frihet har följts av en större sexuell frihet, och nu börjar hon också ställa kvalitetskrav på de produkter som lovar henne sexuell tillfredställelse.

RFSU AB, den kommersiella avdelning som ansvarar för försäljningen av förbundets preventiv- och sexhjälpmedel, har också märkt att intresset för leksaker har ökat dramatiskt. Framförallt är det de nyare, icke-penisliknande, ergonomiska modellerna med poetiska namn som ”Petite” och ”Magnifique”, som går bra.

– Skillnaden är också att en traditionell dildo har vibratorn i botten, medan den nya generationen vibratorer har vibratorn placerad i toppen. De nya vibratorerna är alltså mer anpassade för yttre stimulering av bland annat klitoris, berättar Lars-Göran Johansson, som är försäljningsansvarig för direkthandeln på RFSU AB.

Allt större del av försäljningen sker också direkt över disk, istället för genom postorderbolagens anonyma paketservice. Ylva Franzén, som kallar sig erotikpedagog, har till exempel butiken Afrodites Apotek, ”för kvinnor och deras älskare”, belägen i Stockholm.

Afrodites Apotek har, precis som många av de nya, kvinnliga erotikbutikerna, en estetisk interiör. Lokalen är inredd i ljust bokträ med klinkers på golven, väggarna är målade i mild korall och dekorerade med erotiskt konst. Avsikten har varit att skapa en sinnlig, varm, erotisk känsla, som inte känns ”porrig”.

När de ”vanliga” porrbutikerna redan i dörröppningen möter kunden med ett videomslag med en hand uppkörd i någons rumpa, så är butiksdesignen i de kvinnliga erotikshopparna betydligt mer finstämd och sofistikerad. Den kan liknas vid en hemlig labyrint, där de yttre gångarna innehåller mer av parfym, massageoljor och litteratur, och de inre rummen är mer tydligt sexuella, med högresta dildos på rad. En del varor, som hårdare porrfilmer och monsterstora analpluggar, saknas ofta helt.

Ylva Franzén har också märkt att det ökade kvinnliga kundtrycket har påverkat den mera traditionella porrbranschen.

– Det finns en mer traditionell porrbutik här i närheten, och jag har sett att sedan vi slog upp våra dörrar, så har de ändrat lite inriktning. Tidigare var de väldigt mycket fokuserade på porrfilmer och därmed män, men nu har de gjort om i sin lokal. De har fått en trevligare entré, och lagt de värsta grejerna på källarplan, säger hon.

Men även på porrfilmsfronten vinner femmerotican mark. Ylva Maria Thompson, ansvarig för en erotiksajt för kvinnor, var tidigare inköpsansvarig av erotikfilmer på TV1000, och är fortfarande insatt i branschen.

– Man kan märka att de kvinnliga kunderna har fått mer makt, framförallt när det gäller utvecklingen av porrfilmer i USA. De senaste fem åren har det kommit många nya filmer som marknadsförs som ”womenfriendly”, med kvinnliga regissörer, kvinnliga producenter och kvinnliga manusförfattare. Storyn kan då till exempel vara hämtad från böcker som Lady Chatterleys älskare, där godsets lady har sex med skogvaktaren. De här filmerna brukar också innehålla bättre ljussättning, bättre interiör, bättre kostym och smink, och framförallt – snyggare manliga skådespelare!

Ylva Maria menar att filmerna visserligen är nyskapande på en del plan, men samtidigt fortfarande trogna en tung porrfilmstradition. Handlingen är till exempel alltjämt inte särskilt raffinerad, utan pojke möter flicka och har samlag omotiverat snart. Det som skiljer är att språket i de kvinnliga porrfilmerna inte är nedsättande mot kvinnor. Antalet scener som innehåller analsex är betydligt färre, och det sprutas inte spermakaskader i ansiktet på den kvinnliga porrstjärnan.

– Jag skulle nog säga att det är mer kyssar och förspel i dem också, och att de innehåller mer oralsex på kvinnan. Det är fortfarande mycket penetrerande sex, men man har ändå börjat upptäcka att kvinnan faktiskt har en klitoris, och det är i alla fall ett steg i rätt riktning, säger Ylva Maria.

Fem signaler på Femmerotica

Puzzy Power – dotterbolag till Lars von Triers bolag Zentropa som producerade ett antal uppmärksammade erotiska filmer riktade till just kvinnor. Filmer som finns på marknaden är bland annat ”Pink Prison” och ”Constance”.

RFSU AB – har ökat sin försäljning av sexleksaker med 70 procent, jämfört med samma försäljningsperiod förra året. Bäst går de nya, anatomiska, produkterna med diskret utseende.

Candida Royalle – före detta amerikansk porrskådis som sadlade om och började producera kvinnliga porrfilmer som innehöll både för- och efterspel. Hon står också bakom en serie massageapparater, ”Natural Contours”, designade speciellt för en kvinnas kropp.

Fun Factory – tysk tillverkare av lite dyrare sexleksaker där både kvinnliga och manliga uppfinnare ingår i produktionsteamet.

Folkhälsoinstitutet – upptäckte i sin senaste sexvaneundersökning bland svenska folket, att fenomenet kvinnligt intresse för erotikprodukter till stor del verkar vara en generationsfråga. 30 procent av kvinnorna i åldrarna 25 till 34 år hade provat att använda en massagestav. Bara 7 procent av kvinnorna i åldrarna 50 till 65 år hade samma erfarenhet.

Det finns många sexleksaker och sexhjälpmedel som uppgraderar ditt sexliv.
-Är du osäker på vad du ska köpa? Ring eller maila gärna till oss på Lustjakt så hjälper vi gärna till.

Tel 0522-644444
info@lustjakt.se
Hitta din sexleksak hos Lustjakt